Læreplankoblet

Gabriels problem

Aktivitet

Gabriel skrev sifrene \(1-9 \) i et \(3\cdot3\)-rutenett.

Deretter multipliserte han tallene i hver rad med hverandre og skrev produktet til høyre for raden.

Han multipliserte også tallene som stod i samme kolonne, og skrev produktene under hver kolonne.

Til slutt visket han ut tallene han hadde skrevet i rutenettet.

 

Rutenett 1:

Thumbnail

Finn ut hvor Gabriel hadde plassert tallene \(1-9\).

Har du fått mer informasjon enn nødvendig for å løse oppgaven?

 


Fyll ut rutenettene nedenfor. Et av dem har mer enn én løsning.

Rutenett 2:

Thumbnail


Rutenett 3:

Thumbnail


I rutenettet nedenfor brukte Gabriel tallene 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10 og 12.
Rutenett 4:

Thumbnail

NB! I løsninger og veiledninger har figurene samme nummer og farge som i oppgavene.

 

Flere problemer av samme type

Plasser tallene 1-12 i rutenett 5:

Thumbnail

Plasser tallene 1-12 i rutenett 6:

Thumbnail

 

Plasser tallene 1-12 i rutenett 7:

Thumbnail

Plasser tallene 1-16 i rutenett 8:

Thumbnail


 

Dere kan også lage slike diagram selv, og la vennene deres prøve å løse dem.

Hvilke egenskaper ved oppgavene gjør dem enklere eller vanskeligere å løse?

 

Utvidelse av oppgaven

Gabriel brukte tallene 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 12 og 16 for å lage rutenett 9:

Thumbnail

Hvor mange løsninger kan du finne?

Er dette diagrammet enklere eller vanskeligere å løse enn diagrammene ovenfor? Hvorfor?

Starthjelp

  • Figurene nedenfor forteller i hvilken rekkefølge man bør sette inn tallene i rutenettet. Begynn med å finne ut hvilket tall som skal stå i ruta merket med 1, fortsett med rute 2, osv.
  • Hvorfor tror dere det er enklest å begynne med midterste rute i venstre kolonne i oppgave 1?
  • Det finnes selvsagt også andre rekkefølger for å sette inn tall.
  • Der det står tall i parentes, kan det passe å sette inn flere ulike tall.
  • Når ett av tallene i løsningsrekkefølgen er satt utenfor en rad eller en kolonne, viser det når du kan være sikker på hvilke tall som skal stå i denne raden eller kolonnen. For eksempel vil 2-tallet under tredje kolonne i det lilla diagrammet vise at når du har plassert riktig tall i rute nummer 1, vet du hvilke tall som må stå i rutene i tredje kolonne (men kanskje ikke rekkefølgen).
  • I noen ruter kan flere tall gi riktig løsning. Tallene i disse rutene er satt i parentes.

Rutenett 1:

Thumbnail


Rutenett 2:

Thumbnail


Rutenett 3:

Thumbnail

 

Rutenett 5:

Thumbnail

 

Rutenett 6:

Thumbnail

 

Rutenett 7:

Thumbnail

 

Rutenett 8:

Thumbnail

 

Utvidelse av oppgaven

I denne siste oppgaven er det flere mulige rekkefølger for å finne løsninger. Man kan for eksempel begynne med å finne ut hvor 9 skal plasseres. Deretter kan man prøve å finne ut hvor 16 må stå. Å se på kombinasjonen av raden DEF og kolonnen CFI kan være til hjelp for å redusere antall muligheter å prøve. Lykke til!

Rutenett 9:

Thumbnail

 

Løsning

Rutenett 1:

Thumbnail

Her har vi mer informasjon enn vi trenger. Vi kunne ha løst oppgaven med færre tall ute på sidene.
 

Rutenett 2:

Thumbnail

 

Rutenett 3:
Her finnes det flere løsninger

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

 

Rutenett 4:

Thumbnail

 

Rutenett 5: 

Thumbnail

 

Rutenett 6: 

Thumbnail

 

Rutenett 7:

Thumbnail

 

Rutenett 8:

Thumbnail

 

 

Utvidelse av oppgaven

I denne oppgaven skal vi bare bruke tall som har 2 og 3 som faktorer. Da blir det vanskeligere.

Nedenfor er to løsninger. Kanskje finnes det flere?

Rutenett 9:
 

Thumbnail
Thumbnail

 

Lærerveiledning

Rutenettene kan også lastes ned som arbeidsark i PDF-format her.

Rutenettene finnes også i en PowerPoint, med ett bilde per side. Last ned her.

Ressursen er utviklet av NRICH

9