Baravelle

Aktivitet

Titt på bildet en liten stund før du ser bort.

Bilde

Baravelle bilde


Kan du

  • gjenskape bildet?
  • beskrive bildet?
  • si noe om det matematiske som du legger merke til?
  • komme på noen matematiske spørsmål som du vil finne ut av?
     

Her er det en kopioriginal med bildet.

 

Lærerveiledning

Hva ønsker vi med denne oppgaven?

Målet med å studere bildet er å legge til rette for diskusjon om forskjellige måter å se på, og å stille spørsmål som kan oppmuntre til videre undersøkelser.

Mulig tilnærming

Se på bildet i omtrent ett minutt før du gjemmer det eller tar det bort. Del deretter ideer.

Velg ut en eller to ideer eller spørsmål som klassen undersøker videre, for eksempel:

  • Gjenskape bildet
  • Finne ut hvor stor brøkdel av hele figuren som er hvit, rød eller blå
     

Gode veiledningsspørsmål

  • Kan du fortsette mønsteret innover? Utover?
  • Kan du forklare hvorfor du mener at brøken får denne verdien?
     

Mulig utvidelse

Kan du finne forholdet mellom lengdene på sidene i trekantene?

Ressursen er utviklet av NRICH