Kortkunsten FINN MEG

Aktivitet

kortstokk
  1. Del en helt vanlig kortstokk i to nøyaktig like store bunker.
  2. Løft opp den ene bunken og se på det underste kortet.
  3. Vis kortet til de andre hvis dere er flere.
  4. Legg bunken oppå den andre bunken.
  5. Legg ut kortene i fire nye bunker. Legg ett og ett kort fra venstre i bunke 1, bunke 2, bunke 3, bunke 4, og så bunke 1 osv., til alle kortene er lagt ut.
  6. Legg sammen bunkene, og pass på at bunke 2 havner øverst. Legg så opp ett og ett kort mens du staver FINN MEG. Det siste kortet du legger opp er det kortet du begynte med.

Klarer du å avsløre dette korttrikset? Forklar hvordan det virker.

 

 Aktiviteten er utarbeidet etter ide fra Nils Kristian Rossing.

Løsning

Siden kortet ligger nederst i en bunke med 26 kort (halve kortstokken), vil det ligge på plass nummer 26 når det legges oppå resten av kortene. Når kortene legges ut igjen i fire nye bunker, vil kort nummer 26 havne på plass nummer 7 i bunke 2 (prøv selv). Derfor vil det komme opp når du sier den sjuende bokstaven: G-en i FINN MEG.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

I arbeid med denne oppgaven vil elevene få bruk for tallforståelse, logisk tenking og resonnering for å avsløre kortkunsten.

Mulig tilnærming

Elevene kan arbeide sammen i par for å avsløre kortkunsten. Det vil fremme matematiske samtaler og diskusjoner. Oppmuntre elevene til å jobbe systematisk for å finne løsningen selv. Snakk sammen i klassen underveis og be elevene fortelle hverandre hvordan de har jobbet og hva de har funnet ut.

Når elevene har funnet løsningen, kan du be dem forsøke å forklare følgende sammenheng:

26 : antall bunker = det antall kort som ligger oppå det kortet vi leter etter og en rest. Denne resten i divisjonsstykket = den bunken kortet ligger i.

Gode veiledningsspørsmål

Vær litt gnien med veiledningsspørsmålene. La elevene streve før du stiller dem.

  • Hvordan kan man begynne, og hvorfor?
  • Hvordan kan du holde oversikt over hva vi har funnet ut?
  • Hvor mange kort er det i de to bunkene du starter med? Hvordan kan du bruke dette videre i dine undersøkelser?
  • Hvor mange kort er det i de forskjellige bunkene du lager?

Mulig utvidelse:

Hvordan kan du få korttrikset til å virke dersom du endrer litt på prosedyrene: Starten er lik, men når du skal legge ut kortene for andre gang, velger du selv hvor mange bunker som legges ut. Fortsatt må du legge kortene fortløpende fra venstre mot høyre.