Læreplankoblet

Biltur

Aktivitet

biler

Til denne aktiviteten trenger du tre små biler som skal ut på tur.

Du kan bruke en trerampe, sånn som denne:

rampe

Eller så kan du lage en med materialer du har tilgjengelig.

Du kan også bruke en stor sklie. Hvis sklien er vid nok, kan du sette de tre bilene ved siden av hverandre og slippe dem samtidig.

Hvilken bil reiste lengst? Hvordan vet du det?

Hvor langt gikk hver av dem videre fra bunnen av sklia?

Hva annet kan du prøve?

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

Denne oppgaven gir elevene mulighet til å utforske ulike måter å måle avstander på gjennom lek. Det kan lede til diskusjoner om måleenheter, og hvordan ulike avstander kan sammenlignes.

Mulig tilnærming

Vurder om oppgaven passer best for hele klassen eller for én gruppe om gangen.

Ha lekebiler og en passende sklie eller lignende tilgjengelig, og la elevene utforske fritt. Det kan være nyttig å oppfordre til måling uten å si noe spesifikt om hvordan det bør gjøres.

Etter en stund kan gruppen samles for å dele og diskutere ulike framgangsmåter og avstander som ble målt.

Gode veiledningsspørsmål

  • Hvilken bil reiste lengst?
  • Hvor langt reiste bilen?
  • Hvordan vet du det?
  • Hvor mye lenger reiste denne bilen enn den som kom på andreplass?

Mulig utvidelse

Noen elever kan oppfordres til å finne måter å notere hvor langt både egne og andres biler har reist i løpet av aktiviteten. Diskuter hvordan denne oversikten kan brukes på ulike måter.

Ressursen er utviklet av NRICH

8