Læreplankoblet

Roterende mann

Aktivitet

 

Bruk det interaktive verktøyet over for å finne ut hvor mange ganger du kan trykke «Roter»-knappen for å få mannen til å se ut som han gjør på hvert av bildene nedenfor.

Tegnet mann med pil i hånden, rotert 90 grader mot høyre
Tegnet mann med pil i hånden, står opp/ned
Tegnet mann med pil i hånden, rotert 270 grader mot høyre
Tegnet mann med pil i hånden

Er det mer enn ett riktig svar hver gang?

Om du ikke vil bruke det interaktive verktøyet, kan du skrive ut denne kopioriginalen og klippe ut mannen.

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

Oppgaven er tenkt som en støtte til elever som mestrer å rotere rundt sin egen akse en kvart, en halv og tre kvart runder, men som kan få problem når det samme skal gjøres med todimensjonale figurer.

Mulig tilnærming

Unge elever trenger ofte å øve på rotasjon i mange forskjellige situasjoner før de kan overføre de samme prinsippene til geometrisk rotasjon. For å introdusere oppgaven kan du arbeide med elevene i et stort areal, for eksempel i en gymsal eller utendørs, og be dem om å rotere rundt sin egen akse etter forskjellige størrelser (kvart, halv osv.). Elevene kan synes det er vanskelig med rotasjon, og denne oppgaven sammen med det interaktive verktøyet gir dem erfaringer i ulike kontekster.

Gode veiledningsspørsmål

  • Hvilken vei roterer mannen?
  • Hvor vil han være etter en, to, tre osv. rotasjoner?

Oppgaven kan utvides ved å be elevene forutsi hvordan mannen vil se ut etter et visst antall rotasjoner. Etterpå kan de vurdere svarene sine, enten ved å bruke det interaktive verktøyet, eller ved hjelp av figurene på denne kopioriginalen.

 

Ressursen er utviklet av NRICH

8