Læreplankoblet

Skjelettfigurer

Aktivitet

Skjelettfigurer er satt sammen av kuler av modelleire og sugerør.

Dette bildet viser en kube og en skjelettkube:

Grønn kube og skjelettkube

Hvor mange kuler av modelleire og hvor mange sugerør trenger vi for å lage kuben?

Her er noen bunter med kuler og sugerør:

Bilde av bunter med kuler og sugerør

Se på figurene nedenfor, og finn den bunten med kuler og sugerør som trengs for å lage et skjelett av hver figur.

Fem geometriske tredimensjonale figurer

Starthjelp

  • Det kan være til hjelp å bruke konkretiseringsmateriell, som prismer, pyramider og tetraeder, slik at du kan telle hjørner og kanter.
  • Hvor mange kanter har den første figuren? Hvor mange sugerør trenger du da?
  • Hvor mange hjørner har den? Hvor mange kuler av modelleire trenger du da?

Løsning

Figur

Antall sugerør

Antall kuler

Trekantet prisme

9

6

Tetraeder

6

4

Sekskantet prisme

18

12

Firkantet prisme

12

8

Pyramide

8

5

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

Ved å fokusere på hjørner og kanter kan denne oppgaven hjelpe barn til en tidlig forståelse av egenskapene til noen geometriske romfigurer. Den legger også til rette for gruppediskusjoner og utforskning. Å navngi figurene trenger ikke å være en øvelse i seg selv, men et resultat av samtale om figurenes egenskaper.

Mulig tilnærming

Barna bør få rikelig med muligheter til å leke fritt med byggeklosser i ulike former og bygge skjelettformer fritt. Det kan gjøres ved hjelp av modelleire og sugerør, Strawbees eller lignende.

Introduser oppgaven ved å be gruppa om å fortelle hva de vet om kuber eller terninger. Bruk en stor kube, og la barna telle antall flater, kanter og hjørner. Begrepet side kan være forvirrende når det er snakk om tredimensjonale figurer, og bør derfor unngås.

Etterpå kan barna arbeide med selve problemet sammen i par. Det kan være lurt å vise begge bildene på en storskjerm samtidig, eller skrive ut problemet og dele ut kopier. Det er viktig at barna har tilgang til konkretiseringsmateriell i form av tredimensjonale figurer. De bør også få tilgang til sugerør og modelleire til eksperimentering. Denne kopioriginalen kan være nyttig for barn som synes det er vanskelig å lage egne tabeller.

Gode veiledningsspørsmål

  • Hvor mange kanter teller du? Hva forteller det deg om antallet sugerør du trenger til denne figuren?
  • Hvor mange hjørner teller du? Hva forteller det deg om antallet kuler du trenger til denne figuren?
  • Hvor mange kanter møtes i dette hjørnet?

Mulig utvidelse

Barna kan fortsette aktiviteten ved å finne andre tredimensjonale figurer. De kan også dokumentere ved å tegne figurene de bruker, på isometrisk papir, noe som kan være en utfordring.

Mulig støtte

Begynn med å telle flatene på en kube – en stor terning kan være til hjelp – og deretter kantene og hjørnene. En whiteboard-tusj kan brukes til å markere konkretiseringsmateriell for å holde orden på telling av flater, kanter og hjørner.

Ressursen er utviklet av NRICH

8