Læreplankoblet

Papirlappverk 1

Aktivitet

Nedenfor ser du et bilde av et papirark.
Kan du forklare hvilken figur vi får om vi bretter arket langs den loddrette streken på venstre side?

Grønt ark med brett på venstre side

 

Hint - trykk her for å se figuren 

Grønt ark med prett øverst på arket

Kan du lage denne figuren med et nytt ark?

Prøv å lage flere med samme form av A4-, A5- og A6-ark i forskjellige sterke farger.


Utfordring 1

Ta en stor og en liten figur som du har laget, i den første fargen din, og en mellomstor figur som du har laget i en annen farge.

Lag et mønster med figurene dine ved å legge dem på hverandre. Du må følge disse to reglene:

• Du må se noe av alle tre figurene.

• Alle figurene må få plass inni den største figuren.


Utfordring 2

Bruk en ny stor, en mellomstor og en liten figur til å gjenskape det samme mønsteret, men i motsatte farger som i utfordring 1.

Plasser de to mønstrene ved siden av hverandre, og lag et papirlappverk av alle mønstrene på gulvet.

Kan dere lage hvert mønster forskjellig fra de andre?

Om dere vil arbeide mer med en lignende aktivitet, kan dere prøve «Papirlappverk 2».
 

Starthjelp

• Du må brette arket to ganger for å lage figuren. Bare en av dem forblir brettet.

• Hva legger du merke til med måten arket på bildet er brettet på? Kan du se hvilken vei det er brettet?

• Hvilken rekkefølge tror du arket er brettet i? Spiller rekkefølgen en rolle?

Løsning

Her ser du hvordan Windrush Primary school Royal Borough of Greenwich i London løste utfordringene:

Mange firkanter på et ark i mange farger
Grønne og hvite papirbiter
Grønne og hvite papirbrettfigurer
Grønne og hvite firkanter brettet i papir
Grønne og hvite papirark brettet

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

Oppgaven legger til rette for utvikling av ferdigheter innenfor visualisering. Den utfordrer barna til å forklare hva som skjer mellom de to tilstandene, før og etter at et ark er brettet til et kvadrat.

Mulig tilnærming

Vis bildet av det brettede arket, eller vis et fysisk ark som er brettet på samme måte. La barna diskutere hvilken form de tror arket vil få om det brettes over de samme linjene på nytt.

Deretter kan du vise bildet av arket som er brettet tilbake til et kvadrat, eller brett arket du viser, og spør barna hva de mener nå.

Gi hvert par et A4-ark, og la dem prøve å gjenskape figuren. De kan selvfølgelig brette arket sitt tilbake når de vil, for å sjekke om brettene stemmer overens med de som er på arket på bildet.

Introduser deretter utfordring 1 og 2.

Gode veiledningsspørsmål

• Hva legger du merke til ved de forskjellige brettene på arkene?

• I hvilken rekkefølge tror du arket på bildet er brettet?

• Hva har vi ikke undersøkt ennå?

Mulig utvidelse

Noen vil kanskje arbeide videre med «Papirlappverk 2». 

Mulig støtte

Gi barna et ark hver som de kan arbeide med for å trene på motorikken som kreves for å brette papir nøyaktig. Be dem sammenligne det de gjør, med en partner, og sammenligne figurer når de er ferdige med å brette, med fokus på nøyaktighet.

Ressursen er utviklet av NRICH

8