Vi sorterer dominobrikker

Aktivitet

Her ser du noen dominobrikker:

Thumbnail

 

Sorter brikkene i to grupper. Legg sammen prikkene på brikkene. Lag ei gruppe med brikker som har oddetall antall prikker, og ei gruppe som har partall antall prikker.

Har du noen dominobrikker til overs?
Hvorfor eller Hvorfor ikke?

Nå skal du sette dominobrikkene sammen i par. Hvert par skal ha 5 prikker til sammen.
Hvor mange par greier du å lage?
Hvilke dominobrikker blir til overs?

Kan du sette sammen dominobrikkene i par på en annen måte, men slik at de fortsatt har 5 prikker til sammen?
Hvilke dominobrikker blir til overs?

Er det noen dominobrikker som alltid blir til overs?
Kan du forklare hvorfor?

 

Starthjelp

  • Bruk dominobrikker, eller lag noen dominobrikker av papir når du arbeider med oppgavene.

  • Har du talt prikkene til alle dominobrikkene?

  • Kan du tenke deg noen tallpar som til sammen blir 5?

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

Denne aktiviteten kan bidra til at elevene blir bede kjent med begrepene oddetall og partall, og hvilke par som danner 5. Aktiviteten legger også opp til at elevene må argumentere for løsningene sine.

Mulig tilnærming

La elevene arbeide i par, helst med ekte dominobrikker. Hvis du ikke har det tilgjengelig, kan de skrives ut fra kopioriginalen i menyen til venstre.

Spørsmål som kan få elevene i gang, kan være:

  • Hvordan kan du sortere dominobrikkene?

  • Kan du lage et mønster?

  • Kan du lage en slange med brikkene?

  • Ser du et mønster?

Målet er å få elevene til å sortere ut de brikkene som kan brukes til å lage par med 5 prikker til sammen, og deretter sette dem sammen. Når elevene setter sammen brikkene i par, kan det føre til mange meningsfulle diskusjoner som gir dem erfaring med matematisk argumentasjon.

Oppmuntre elevene til å finne alle måtene man kan sette sammen dominopar med 5 prikker på. Elevparene kan komme fram til ulike løsninger, og ved å bytte om på elevparene kan elevene vise hverandre nye løsninger. En annen måte er å fortsette med samme elevpar og utfordre dem til å finne så mange løsninger som mulig. Å stille spørsmålet: «Har dere funnet alle måtene, og hvordan kan dere være sikre på det?» i etterkant er viktig for at elevene skal utvikle matematisk argumentasjon.

I plenum er det viktig å legge vekt på forklaringer, og elevene må derfor i stor grad oppmuntres til å grunngi løsningene sine. En slik vektlegging kan bidra til at de begynner å utvikle forståelse for bevis.

Gode veiledningsspørsmål

  • Kan du tenke deg to tall som til sammen blir 5?

  • Har du talt eller lagt sammen alle prikkene på hver dominobrikke?

  • Hvilken dominobrikke kan du legge til denne (pek på en brikke) så de til sammen får 5 prikker?

 

Ressursen er utviklet av NRICH

8